Adrian Ciocălău

Cât de relevant este numărul de fani de pe Facebook?

Asaltul social media a început de ceva vreme și probabil va continua încă mult timp de acum înainte. Companiile nu au putut și nu trebuie sa rămână indiferente la fenomen iar toate brandurile mari sunt prezente și foarte active pe acest segment. Și, fără să fie un secret, în general când spunem ”social media” spunem de fapt Facebook și Twitter. Dar în special Facebook.

Toate companiile vor să aibă pagina pe Facebook și ăsta nu e un lucru rău. S-au dus de mult vremurile când construirea unui website de companie era suficient. Și toate companiile vor să aibă cât mai mulți fani! Ei bine, aici văd eu o mică problemă… Cât de relevant este de fapt numărul fanilor? Contribuie acesta în vreun fel la ”brand awareness” –ul pe care toate companiile îl caută?

Oglindă, oglinjoară, cine are cei mai mulți fani din țară?

Există mai multe site-uri unde poți vedea diverse clasamente ale paginilor românești de pe Facebook. Unul din referințele în materie de analiză social media este SocialBakers.com Aici avem o secțiune dedicată paginilor românești, secțiune în care observăm încă de la prima încărcare o ”anomalie”: în TOP5 brand-uri din România prezente pe Facebook pe primul loc se află… ”Extreme Silver Bijuterii”. Nu Coca-Cola, nu Pepsi, nu McDonalds.

Vreau un răspuns scurt și sincer, dacă se poate printr-un comentariu la articol: voi ați auzit vreodată de acest ”brand”?

Pozițiile de la 2 la 5 din acest top mi se par absolut justificate și firești. Cum se face însă că un nume total necunoscut, sau mult sub celelalte branduri din TOP5 este primul în acest top? Repet, sper să nu fiu eu ”anomalia”, dar voi ați auzit de numele ăsta? Pagina cu pricina are 697,783 de ”fani”. Cu 36,000 mai mult decat pagina de pe locul 2 și cu 264,886 mai mulți decât pagina McDonalds de pe locul 5. Cum s-a ajuns aici? Răspunsul este foarte simplu: prin viralitate și manipulare.

Ognlindă, ognlijoară, cum fac să am cei mai mulți fani din țară?

Să vă spun mai exact ce a făcut ”Extreme Silver Bijuterii” ca să ajungă nr.1 ca număr de fani între brandurile din România.

A dezvoltat niște ”aplicații” pentru Facebook (deși termenul de aplicație este mult peste statutul acestora), deosebit de stupide, care însă au avut ”succes la public”. Succes mai mult sau mai puțin forțat. Una dintre aceste aplicații îți dezvăluie, de exemplu, ”Care este numele tău indian?” Exact: wtf?? Dar într-o țară dominată de ascultători de manele puterea maselor nu trebuie ignorată…

Ce face mai exact aplicația asta? Îți zice, chipurile, care este numele tău de indian, dar asta însă doar dacă apeși butonul LIKE prin care devii fanul paginii ”Extrem Silver Bijuterii” pe Facebook. Și mai face ceva: îți cere permisiunea de a publica pe Facebook în numele tău (”Post on your behalf”). De exemplu, eu am testat aplicația: am dat LIKE la pagină, am refuzat să dau permisiunea de a se posta în numele meu (dar câți o fac?) și am aflat că numele meu de indian este ”Prihor Fericit”. Mai departe, pot să mă amuz și să ”trimit semnale de fum la prieteni”, adică să trimit mesaje contactelor mele prin care să-i îndemn să afle și ei care le este numele indian.

Dacă aș fi acceptat și să posteze pe peretele meu, aș fi avut acum pe wall-ul de Facebook ceva de genul: ”Numele de indian al lui Adrian este Prihor Fericit. Află și tu care este numele tău!”. Și mesajul ar fi ajuns la toți prietenii mei de pe Facebook. Și o parte dintre aceștia (sper că una foarte mică, pentru că am pretenții de la ei…) ar fi dat click pe link. Și ar fi urmat și ei pașii de mai sus: LIKE la pagină, etc.

Pe lângă aplicația asta, pe pagina de Facebook a sus amintitei companii mai poți afla ”Ce însușire specială ai” sau ”ce job are Maffia pentru tine”… Ce legătură au toate astea cu pagina ”Extreme Silver Bijuterii”? Exact: niciuna! Sunt doar instrumente prin care să te determine să dai click pe butonul de LIKE. Înțelegeți acum de ce are 697,783 de fani? Și asta nu-i tot, pentru că ”brandul” cu pricina are cel puțin 5 clone, pe diverse limbi, dintre care câteva au aproape un milion de fani! Adică o mulțime de popor…

Oglindă, oglinjoară, mă ajută la ceva să am cei mai mulți fani din țară?

Pe lângă SocialBakers.com, mai există un site pe care eu îl folosesc pentru analiza fenomenului ”social media” în România: Facebrands. Acesta este un site românesc care ne prezintă topul paginilor de Facebook românești, organizat pe domenii: Afaceri locale, Arta și Cultură, Bloguri, etc.

Pe lâgă altele, pe Facebrands putem analiza și evoluția numărului de fani de pe o anumită pagină. Și pentru că studiul nostru de caz este ”Extreme Silver Bijuterii” vedem că: pagina cu pricina se află pe locul 1 la categoria… ”Quizz-uri” iar evolutia numărului de fani în perioada 15 septembrie – 14 octombrie este următoarea:

Așadar, pe ultimele 30 de zile, pagina de Facebook a înregistrat în medie (minus) -46 de LIKE-uri pe zi. Adica 46 de DISLIKE-uri pe zi – oameni care au apăsat butonul ”Nu-mi mai place” după ce anterior fuseseră ”fani”. Deci în ultimele 30 de zile, doar într-o singură zi – 2 octombrie – s-a înregistrat un plus de fani, în rest fiind mai mare numărul celor care au renunțat la pagina decât numărul celor care au apăsat butonul LIKE. Semn, după părerea mea, că manipularea cu aplicațiile folosite pentru a primi în mod artificial fani au atins un maxim de la care nu se mai poate urca. Acest lucru nu poate să însemne decât că o parte din cei care au dat LIKE, mai mult sau mai puțin involuntar respectivei pagini, în dorința de a afla care le este numele de indian sau ce job are Maffia pentru ei, au realizat că au făcut o prostie și încearcă să o remedieze.

Acum că am aflat cât de ușor se pot aduna LIKE-urile pe Facebook, întrebarea firească este: la ce mă ajută să am o mulțime de fani dacă acest lucru a fost obținut în mod artificial, forțat și nu natural, organic, din proprie voință?  Greu de spus… Dar judecând după numărul celor care apasă butonul ”I don’t like anymore” nu cred că ajută prea mult.

Totuși, dacă analizăm traficul site-ului www.extremesilver.eu observăm că 53,33% din vizite vin de pe Facebook! Enorm de mult! Judecând însă după procentul de 48,15% de la ”downstream sites” care merge înapoi pe Facebook nu putem decât să concluzionăm că site-ul are și un bounce rate la fel de mare. Google PageRank 2, Page Authority 37 sunt alți indicatori asupra valorii slabe a site-ului.

Concluzia mea este că numărul de fani ai unei pagini de Facebook este important doar dacă aceștia au devenit fani ”de bunăvoie și nesiliți de nimeni”. Altfel, nu ajută la nimic. Sper că la un moment dat motoarele de căutare vor lua în calcul și dinamica LIKE-urilor și DISLIKE-urilor unei anumite pagini astfel încât situații de genul ”Extreme Silver Bijuterii” să fie penalizate. Așa cum Google recunoaște ”buzz-urile” și ridică în SERP paginile care la un moment dat beneficiază de atenție sporită (creșteri de backlinks, social media signals, etc.) sper ca la un moment dat să și penalizeze în mod similar site-urile care se confruntă cu o pierdere masivă de credibilitate marcată de exemplu printr-un număr masiv de DISLIKE-uri.

Până atunci însă vă las pe voi să judecați și să-mi spuneți: judecați un brand după numărul de LIKE-uri de pe pagina de Facebook?

VN:F [1.9.22_1171]
Ți-a plăcut această postare? Dă-i un vot!
te rog să aștepți...
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)