Adrian Ciocălău

Despre site-urile de internet si cât de folositoare sunt acestea

Trăim în era online-ului și toată lumea știe că prezența „pe net” a oricărui business e un „must have”. Ba chiar și branding-ul personal e la fel de important, așa că toată lumea vrea să aibă „sait”.

Până acum, perfect de acord. Și cum prietenii, amicii, rudele și în general cunoscuții știu că „mă ocup cu calculatoarele” primesc de foarte multe ori întrebarea: „Vreau să îmi fac un site, poți să mi-l faci tu? Sau știi pe cineva care să mi-l facă? Da așa, ieftin, că nu vreau să mă coste foarte mult!”. Na poftim, răspunde la asta…

Oricine vrea să își facă un site trebuie să plece de la următoarea întrebare: „DE CE?”

Iar acest „de ce” se traduce de fapt în: „Ce așteptări am de la acest site?În mod firesc, fiind vorba de o afacere, obiectivul final al oricărui „business” este să producă bani. De unde vin banii? De la clienți. Așadar site-ul trebuie să fie legătura pe care clienții o au cu tine, cu produsele sau serviciile pe care afacerea ta le oferă. Această legătură poate fi (în linii mari) de două feluri:

  1. una simplă, prin care clienții află despre tine – cu ce te ocupi, ce produse/servicii oferi, eventuale date tehnice despre acestea, etc. – și cum te pot contacta pentru întrebări, comenzi, propuneri sau alte informații de care ar avea nevoie;
  2. una complexă care include toate cele enumerate mai sus plus platforma prin care se poate cumpăra/contracta ceea ce tu oferi, chiar și fără un contact prealabil;

În primul caz, vorbim de fapt despre așa numitul „Site de prezentare”.

Adică site-ul pe care orice business trebuie să-l aibă, cartea de vizită online a afacerii. După mine, obiectivul principal al unui astfel de site este acela de a oferi, ca și o carte de vizită, minimul de informații „oficiale” despre afacerea ta. Cine ești – cum se numește afacerea ta – cu ce te ocupi și – probabil cel mai important – cum poți fi contactat. Cam astea ar fi informațiile minime pe care oricine vizitează site-ul trebuie să le afle și – foarte important – să le afle cât mai repede, adică chiar din prima pagina, chiar de la primul ecran, fără să fie nevoie să facă nimic altceva (nici măcar scroll la pagină!)

Studiu de caz: BRATAX – companie de taximetrie din Brașov

Niciodată n-am avut o părere prea bună despre taximetriști și evit pe cât posibil să folosesc serviciile acestora. Am aflat totuși că experiența cu taxiul ar fi mult mai plăcută dacă apelez la Bratax, o companie locală din Brașov. Și pentru că nu știam niciun număr de telefon am intrat pe site-ul lor. Nu mai țin minte dacă am ajuns acolo în urma unei căutări pe Google sau tastând direct adresa URL, cert este că această vizită mi-a dat ideea să scriu acest articol.

Site-ul bratax.ro mi se pare un exemplu tocmai bun de site de prezentare făcut prost. De ce spun asta? Pentru că – după mine – motivul principal sau cel  mai probabil singurul motiv pentru care vizitezi site-ul unei companii de taxi este să afli un număr de telefon la care să faci o comandă și asta cât mai repede. De cele mai multe ori atunci când cauți un taxi ești în întârziere așa că fiecare minut contează. Dacă intri pe bratax.ro nu vei găsi această informație esențială decât dacă mai faci un click în rubrica „comenzi” sau „contact”, care sunt de fapt în proporție de 99% două pagini identice. Există de fapt un număr scurt care apare undeva în poza de pe prima pagină din header – pe care eu nu l-am văzut decât acum, când scriu acest articol. Irelevant pentru că nu m-ar fi ajutat oricum, fiind un număr valabil doar în rețeaua fixă. Cred că se poate apela și de pe mobil dacă folosești și prefixul orașului, oricum, total aiurea!

Ce aș fi vrut să găsesc eu pe prima pagină bratax.ro? Toate numerele de telefon la care pot să-mi comand un taxi și tariful/km!

Site-ul are este static și are 6 pagini: home, despre noi, servicii, comenzi, tarife și contact. Prima pagina a site-ului e degeaba. Doar „ca să fie”. Din pagina „Despre noi” aflăm câteva informații 100% neinteresante – cum ar fi anul când a fost înființată compania și când a fost făcut site-ul – și câteva despre parcul auto.

Da, ca și client mă interesează că dispune de 100 de mașini „de proveniență străină” din care aproape 30 de Kia CEE’D. De fapt ăsta a fost și motivul pentru care am ales să comand un taxi de la ei: mașini ok, cu dotări de siguranță și confort decente și șoferi politicoși care nu fumează fără să te întrebe dacă au voie, care nu ascultă manele și nu înjură tot ce trece pe stradă.

Din pagina „Servicii” aflu că pot comanda un taxi pentru a merge la aeroport și cât costă serviciul ăsta, că pot să-mi fac un abonament pentru a trimite copilul la școală și ceva legat de comisioane. Informații utile, ok de poziționat într-o pagină secundară, doar pentru cei care caută așa ceva.

Pagina „Tarife” conține iarăși o informație esențială atunci când alegi un taxi, informație care trebuie de asemenea să se regăsească pe prima pagină, sau mai bine zis pe toate paginile site-ului.

Paginile „Comenzi” și „Contact” sunt aproape identice și nu au ce căuta pe site-ul ăsta. De ce? Pentru că numerele de telefon prezentate sunt toate de la dispeceratul de comandă și ar trebui să se găsească undeva în header și  să fie vizibile din orice pagină.

Ce aș schimba eu la bratax.ro?

Și dacă tot v-am prezentat un exemplu de „Așa nu”, o să vin și cu un exemplu de „Așa da” în materie de site-uri de prezentare – site-ul Pizzeriei Blue Viking, tot o companie locală din Brașov! Ce găsim imediat ce intrăm pe site, chiar pe prima pagină? Meniul – sortimentul complet de pizza – numerele de telefon pentru comenzi acasă sau adresa pentru comenzi la ghișeu. Poze faine cu sortimenul de pizza, ingredientele, gramajul și prețul pentru fiecare. Există și un meniu al site-ului de unde aflu că mai pot comanda și sendvișuri, dar asta pe plan secundar. Esențialul este prezentat frumos și simplu de la bun început! O singură chestie aș schimba: aș pune telefoanele pe o bară care să rămână fixă în header indiferent dacă se face scroll.

Nu voi discuta în acest articol despre site-urile mai complexe, care includ vânzări, formulare de comenzi, etc. Mă voi limita strict la site-urile de prezentare și ca o concluzie vin cu o listă de …

Sfaturi pentru a planifica un site de prezentare eficient

  1. Pune-te în locul vizitatorului/clientului și scrie o listă cu ce ai vrea să găsești pe site;
  2. Împarte lista de la punctul anterior în două categorii: informații esențiale și informații neesențiale;
  3. Ai grijă ca informațiile esențiale să se găsească neapărat pe prima pagină (sau chiar în header/footer – adică pe toate paginile);
  4. Publică informațiile neesențiale în subpagini dar ai grijă să se poată ajunge la ele foarte ușor;
  5. Nu adăuga „pagini” site-ului doar de dragul de a avea un site cât mai stufos;
  6. Ai informații doar pentru o pagină? Nicio problemă, fă-ți un site de o pagină! Mergi la punctul 1 și vezi dacă ar mai fi ceva de adăugat;
  7. Păstrează totul cât mai scurt, cât mai simplu, evită „autolauda” și încearcă să fii cât mai obiectiv atunci când vorbești despre tine;

Or mai fi și altele, dar astea mi se par mie esențiale și de bun simț. Nu ezitați să folosiți comentariile pentru sugestii și critici.

VN:F [1.9.22_1171]
Ți-a plăcut această postare? Dă-i un vot!
te rog să aștepți...
Rating: 1.0/5 (1 vote cast)