Adrian Ciocălău

Cum detectezi traficul fals de pe un site – studiu de caz

Zilele trecute, am descoperit din pură întâmplare un „newcomer” în topul site-urilor de turism cu cel mai mare trafic din România. Mă rog, al celor înscrise în trafic.ro

Fiind destul de familiar cu acest top, de ani de zile, am remarcat imediat noua apariție. Știu aproape pe de rost pozițiile din Google pentru fiecare keyword important și nu-mi aduc aminte să fi văzut nici măcar o dată noul nume în prima pagină cu rezultate.

Curios, am vizitat site-ul cu pricina și încă de la prima pagină mi-am dat seama că ceva nu e în regulă. Este imposibil de atins asemenea trafic cu un asemenea site. Așa că m-am pus pe investigații.

Regula nr.1 – Succesul (a se citi traficul) nu vine peste noapte!

Mă rog, cu foarte mare „buzz” înainte de lansare, reclame peste tot, mega investiții, și altele, e posibil. Nu e cazul aici. Un salt atât de brusc în trafic trezește primul semn de întrebare.

Regula nr.2 – Numărul de afișări trebuie să fie cel puțin dublu față de numărul de vizitatori unici

Numărul de vizitatori unici reprezintă (simplist vorbind) numărul de oameni care vizitează un site într-o anumită perioadă. Astfel, indiferent de câte ori accesez eu site-ul respectiv în această perioadă, sunt numărat doar o singură dată.

Numărul de afișări este numărul de pagini pe care le-am vizitat eu pe acel site. Astfel, o dată intrat pe prima pagină din site, am făcut o afișare. Orice click pe care îl fac în site și care îmi deschide o altă pagină, adaugă încă o afișare. Și tot așa.

Am decupat o parte din prima imagine a acestui articol pentru a vedea mai clar o comparație între locul 4 (trafic real) și locul 5 (trafic fals). În primul caz, numărul de afișări este de 4,8 mai mare decât numărul de vizitatori. Perfect normal, un vizitatori care a intrat pe site a accesat în medie 4,8 pagini. În al doilea caz, numărul de afișări este aproape egal cu numărul de vizitatori. Asta se traduce prin: am intrat pe site și atât. N-am mai dat alt click – am intrat și am ieșit. Situația în care un vizitator intră pe un site și iese fără să viziteze o altă pagină se numește „bounce” iar procentul de vizitatori care fac chestia asta se numește „bounce rate”. Cu cât bounce rate-ul este mai mic, cu atât mai apreciat este site-ul respectiv, pentru că – logic – vizitatorii găsesc ce au căutat și petrec mai mult timp pe site primind informații. Vă dați seama că în cazul site-ului care fraudează trafic.ro procentul ăsta tinde spre 100%, după cum se poate vedea și în cifrele afișate:

Practic toți „vizitatorii” intră pe super-cazare.com și ies imediat. Evident, pentru că de fapt super-cazare.com NU ARE VIZITATORI reali!

Regula nr.3 – Orice site cu caracter regional are vizitatori locali

Adică, dacă site-ul meu este doar în limba română și prezintă informații relevante doar pentru cei care locuiesc în România și vorbesc limba română, e logic că vizitatorii mei vor fi… români! Ce credeți? De unde vin 99% dintre „vizitatorii” super-cazare.com? Evident NU din România! Din America, Polonia, China, Franța, Burndi și mai știu eu ce alte țări pe care nici nu știu să le pun pe hartă provin 99% dintre IP-urile celor care „vizitează” minunatul site românesc…

Regula nr.4 – Căscați bine ochii pentru a evita escrocii!

Din păcate furtul nu e doar ăla „clasic”, din buzunare, în autobuz. Există și furt de date, există și furt de identitate, există și furt de trafic. În cazul de față avem de-a face cu furt de trafic. Mi-am dat seama că de fapt nu se cheamă furt, se cheama înșelătorie. Trafic fals, care nu există decât „pe hârtie”. În trafic.ro super-cazare.com are cam 6,000 de viziatori pe zi. În realitate are cam 10-15. Restul sunt „fabricați”.

Partea tristă este că astfel de escrocherii afectează afacerile serioase. Nu de puține ori am fost întâmpinați cu replica: „Lăsați-ne în pace că deja am fost păcăliți de alte 5 site-uri care ne-au luat bani să ne promoveze online și nu ne-au dat niciun client!”. Acum mai mulți ani am scris un ghid de promovare online pe care încă îl recomand tuturor celor care sunt asaltați de „oferte de promovare”. Nu e un ghid complet. Informația din articolul de față vine ca o completare. Promovarea prin social media nu e acoperită acolo, dar încă „își face treaba”.

Voi încerca să le trimit acest articol și celor de la trafic.ro Sunt curios care e politica lor în astfel de cazuri. Vă țin la curent!

P.S. Aici aveti un articol despre cum determini, cel putin aproximativ, traficul unui site care nu afiseaza un contor.

VN:F [1.9.22_1171]
Ți-a plăcut această postare? Dă-i un vot!
te rog să aștepți...
Rating: 4.5/5 (8 votes cast)