Adrian Ciocălău

City-break în Malmö și Copenhaga, sau cum să vizitezi două țări într-un weekend!

Nu îmi place să merg de două ori în același loc atunci când vine vorba despre destinații „îndepărtate”. Sunt de părere că viața e prea scurtă și sunt atâtea locuri frumoase de văzut încât ar fi păcat să îți irosești timpul și banii vizitând aceleași locuri. În plus, mereu mi-am dorit să ajung în „țările nordice”.

Piata Mare din Malmo

După ce anul trecut am fost foarte aproape să mergem în Oslo, dar din cauza unor probleme a trebuit să anulăm călătoria, weekend-ul trecut am reușit să atingem și „obiectivul” ăsta. Mai mult chiar, au fost „două dintr-o lovitură”: am pus piciorul atât în Suedia cât și în Danemarca. Și ne-a plăcut la nebunie!

Există, în mare, două impedimente principale atunci când îți place să călătorești: banii și timpul. În cazul meu, având un program flexibil, cu timpul se rezolvă destul de ușor. Atunci când vine vorba de bani, o parte din problemă o rezolvi găsind bilete ieftine de avion. Eu „pândesc” ofertele pe VIAROMANIA – secțiunea promoții – și pe DRUNGLI. Acesta din urmă este o unealtă extraordinar de utilă și aici am găsit și oferta pentru Malmö – 460 de lei, două persoane dus-întors! Așa ceva nu se putea rata, nu-i așa?

Piata Mare din Malmo (Stortorget)

Despre Malmö nu știam mare lucru înainte să văd oferta de la WizzAir. M-am documentat însă destul de rapid și mi-a plăcut la nebunie ce am citit despre al treilea oraș ca mărime din Suedia. Iar distanța extrem de mică dintre Malmö și Copenhaga, care poate fi parcursă cu trenul în doar 35 de minute a cântărit decisiv. Să pun piciorul în același weekend și în Suedia și în Danemarca suna mai mult decât bine!

Combinația cea mai ieftină la biletele de avion a fost cu plecare sâmbătă din București și zbor de întoarcere marți.  Patru zile teoretic, trei practic, pentru că zborul dus ateriza la Malmö la ora 20:30. Planul prevedea două zile în Suedia și una în Danemarca și s-a dovedit viabil.

Unul din factorii importanți de care trebuie să ții cont atunci când planifici o călătorie este prognoza meteo. Știu că dacă faci rezervarea cu mult timp înainte e greu să prevezi ceva, dar măcar perioada anului trebuie aleasă cu grijă. De exemplu, nu merge niciodată în Italia în luna august, când toată lumea e în concediu și cozile sunt imense atât la intrarea în obiectivele turistice cât și pe șosele. La fel și cu țările nordice: dacă nu îți place frigul și vrei să prinzi vreme cât de cât bună, evită să-ți faci rezervarea mai târziu de 15 septembrie. Noi am fost destul de aproape de o „ratare” din punctul ăsta de vedere dar în final am avut noroc.

Am lăsat mașina în parcare la Săftica pentru 90 de lei pe patru zile, preț în care a intrat și transferul la aeroport, atât la dus cât și la întors. Serviciul asigurat simplu și corect.

Zborul până la Malmö durează două ore și un pic, jumătate din avion  aplaudă la aterizare, dar putem trece peste asta fără probleme. Atât timp cât prețul este bun, nu sunt pretențios și low-cost-ul mi se pare o alegere ok. Iar pentru un city-break nu-ți trebuie mai mult decât un bagaj mic de mână așa că nu se adaugă costuri suplimentare.

Am plecat din București de la 27 de grade Celsius și am aterizat la Malmö pe 15 grade și o ploaie măruntă care dădea semne că va dura… Începutul nu era promițător, dar ne așteptam la asta. Aeroportul din Malmö se află la 30 de km de Gara Centrală (Malmö Central Station) și transferul se poate face cu shuttle bus sau cu taxi. Eu am rezervat încă din România biletele dus-întors de pe Flygbussarna, costul fiind 378 SEK. Le-am plătit cu PayPal, pentru că aveam ceva bani rămași acolo, conversia făcându-se la €42.94. Se poate achita și cu cardul fără probleme. Apropo de bani, trebuie menționat de la bun început ceva foarte important: nu e nevoie să ai la tine niciun fel de bani lichizi, absolut totul se poate plăti cu cardul! Noi nu am avut nici măcar o coroană și ne-am descurcat fără probleme. Am plătit cu cardul inclusiv la WC în gara centrală… Ca  să vă faceți o idee de conversie, luați orice preț și împărțiți la doi pentru a afla cât costă în lei. Ăsta e singurul aspect pozitiv când vine vorba de prețuri în Suedia 🙂

După ce achiți biletele la Flybussarna, primești un PDF cu biletele pe care îl poți tipări sau îl poți păstra pe smartphone. Apropo de asta, sunt două lucruri esențiale pe care trebuie să le ai la tine: smartphone – preferabil cu acces internet – și cel puțin două carduri bancare cu fonduri suficiente. O să vă explic mai târziu de ce…

La urcarea în autobuz există un scanner pentru codul QR de pe bilet unde se verifică dacă ai plătit, șoferul activând numărul corespunzător de bilete. Aici, ca de altfel în toate țările civilizate, urcarea în autobuze se face doar pe ușa din față iar șoferul este cel care verifică biletele.

Autobuzele Flygbussarna sunt impecabile: șoferii – ca de altfel toți suedezii cu care am interacționat – vorbesc engleza impecabil, este afișată permanent poziția autobuzului, ora estimativă de sosire la punctul terminal, există internet WiFi care merge foarte bine și prize 220v pentru încărcat telefoane, laptopuri, tablete, etc.

Călătoria de la aeroportul din Malmö  până la Central Station durează aproximativ 50 de minute iar stația se află lângă gară, pe cealaltă parte a canalului. Accesul către gară se face peste pod, vizavi de stația Flygbussarna aflându-se peronul de unde pleacă toate celelalte autobuze locale.

Autobuz Flygbusrana in statia de la gara centrala din Malmo

Deși de la gară până la hotel nu era o distanță foarte mare, având în vedere vremea urâtă și ora, am decis să mergem cu autobuzul. Mă documentasem dinainte despre transportul în comun din Malmö și am avut inspirația să-mi instalez aplicația pentru Android de la Skånetrafiken, lucru pe care vi-l recomand cu căldură. Cu siguranță biletele se pot procura și de la automatele de bilete din gară și alte locații dar folosirea telefonului mi se pare cea mai la îndemână soluție! Evident, aveți nevoie și de o conexiune de date, eu folosind opțiunea roaming pe zi de la Vodafone.

Autobuz din Malmo – linia 5

O călătorie cu autobuzul local în Malmö costă 22 SEK (~10 lei) și se rezervă foarte ușor folosind aplicația pentru smartphone. Folosind aplicația ai acces atât la rutele locale cât și regionale, inclusiv călătoria până la Copenhaga. La urcarea în autobuz trebuie doar să activezi biletele și să-I arăți telefonul șoferului. Acest lucru necesită, evident, o conexiune la internet. Eu am rezervat primele două bilete încă din România, ca să testez sistemul. O dată atașate informațiile cardului bancar, procesul de achiziție e instant, prin tastarea unui cod PIN pe care îl setezi singur.

Cazarea în Malmö, ca de altfel orice altceva, este scumpă! Noi am ales un hotel de patru stele situat într-o zonă nouă a orașului însă suficient de aproape de gara centrală și de principalele obiective turistice – Park Inn by Radisson. S-a dovedit o alegere deosebit de inspirată, fiind unul din cele mai bune hoteluri în care am stat până acum! Pentru cele trei nopți de cazare am plătit €250,00 însă a meritat până la ultimul cent, în condițiile în care a fost printre cele mai ieftine opțiuni pe care le găsisem atunci. Rezervarea am făcut-o prin, cine altcineva decât, VIAROMANIA, unde am găsit preț mai bun decât pe Booking.com – unde am văzut inițial hotelul. Bine, am și pile acolo…

Park Inn by Radisson Malmo

Park Inn by Radisson este un hotel modern, business-oriented, situat într-una din cele mai noi și mai moderne cartiere din Malmö – Västra Hamnen. Cartierul mai este supranumit și „City of Tomorrow” și este primul district din Europa care susține că este „carbon neutral”, folosind apele termale pentru încălzirea clădirilor pe timp de iarnă și răcirea acestora vara. Zona arată impecabil și după părerea mea este cel mai bun loc în care m-aș vedea locui dacă aș avea posibilitatea.

Chiar lângă hotel se află World Trade Center și la câteva sute de metri, cea mai înaltă clădire din Scandinavia și a doua cea mai înaltă clădire rezidențială din Europa – Turning Torso.

 

Ca fapt divers, la Park Inn  am văzut pentru prima oară în viața mea prosoape albe imaculate pregătite la intrare pentru a putea șterge pe lăbuțe câinele în timp ce acesta savurează un snack din „partea casei”.

Totul emană bun gust: lobby-ul, recepția, restaurantul, lift-urile, etc. iar salteaua de pe pat este una din cele mai odihnitoare saltele pe care mi-a fost dat să dorm până acum! Micul dejun este bogat, gustos și format doar din preparate de cea mai bună calitate.

Ziua 1 – Malmö

Conform planului de acasă, prima zi urma să o petrecem în Malmö și să vizităm muzeul tehnic împreună cu castelul, plus centrul orașului și celelalte obiective din zonă. Socotelile de acasă nu se potrivesc întotdeauna cu cele din târg iar la Malmö a plouat torențial toată noaptea și toată dimineața… Am prelungit cât de mult am putut micul dejun – care apropo, este delicios la Park Inn! – însă ploaia nu a stat. Într-un final s-a mai domolit și am hotărât să plecăm să o înfruntăm. Problema a fost că datorită ploii torențiale de peste noapte, au avut loc niște inundații, ceea ce nu se întâmplă prea des în zonă și tot transportul în comun a fost oprit. Am luat-o la picior către muzeul tehnic, însă pe ușa de intrare trona un afiș mare pe care scria – „Muzeul este închis din cauza inundațiilor din subsol”. Am plecat mai departe și am găsit deschis Castelul din Malmö, situat în imediata vecinătate, aceste obiective turistice având de altfel și un bilet de intrare valabil în ambele locații.

Castelul din Malmo

Malmö Castle este un castel interesant, de fapt o fortăreață construită în 1400 și ceva de Regele Eric, demolată ulterior la începutul secolului XVI și reconstruită de Regele Christian III al Danemarcei. Apropo de asta, Malmö a aparținut foarte multă vreme de Danemarca, revenind Suediei în secolul XVII. Această fortăreață este unul din cele mai notabile indicii ale prezenței daneze în zonă. Intrarea la Malmöhus Castle costă 40 SEK (~20 lei) de persoană și își merită banii. Pe lângă expozițiile permanente, există și expoziții temporare, noi având bucuria să vedem fotografii din Delta Dunării în cadrul expoziției de fotografie „Amphibians – life on the hop”.

Fotografie din expozitia „Amphibians – Life on the hop” – broasca din Delta Dunarii

Mi-au mai plăcut foarte mult machetele cu fortăreața și cu luptele care se duceau pentru cucerirea acesteia, foarte bine realizate. O parte din piesele expuse au și descrieri în limba engleză, însă în privința celorlalte va trebui doar să ghiciți despre ce este vorba, explicațiile fiind scrise doar în suedeză.

Macheta cu o scena de lupta – muzeul din Malmo

De la muzeu până la gara centrală se merge pe jos cam 10-15 minute iar de aici se ajunge instant în Stortorget – Piața Mare a orașului. În centrul pieței se află o statuie a Regelui Karl X Gustav al Suediei – de care veți da peste tot pe unde mergeți – cel care a recuperat orașul de sub dominația daneză. Tot aici se află clădirea primăriei – Malmö City Hall – și casa lui Jörgen Kock – Kockska Huset – un emigrant neamț devenit primar al orașului.

Din Stortorget se ajunge în Lilla Torg – Piața Mică – sau pe strada pietonală plină de magazine: Södergatan. Nu vă faceți iluzii însă, în Suedia nu te poți apropia de niciun magazin, prețurile sunt uriașe pentru puterea de cumpărare a unui român! Ca idee un magnet de frigider începe de la 59-60 SEK (~30 lei) iar o apă plată la 0,5l costă la chioșcurile de ziare 22 SEK (~10 lei).

Pentru că ploaia nu s-a oprit aproape deloc, deși nu mai ploua atât de tare, nu ne-am putut bucura foarte mult de prima noastră ieșire în oraș. Am vizitat „Sankt Petri kyrka”, cea mai mare biserică din Malmö, impresionantă prin albul imaculat din interior, următoarea oprire fiind „Form/Design Center”. Accesul aici este gratuit.

Form/Design Center Malmo

Acesta este apogeul unei adevărate obsesii a suedezilor și a nordicilor în general pentru design și bun gust. Structurat pe trei nivele, centrul expozițional prezintă „idei și proiecte din domeniul design-ului și arhitecturii”, de la design industrial, design de mobilier, design vestimentar, grafică, fotografie, ilustrație, etc. Tot aici puteți răsfoi cele mai cunoscute publicații dedicate design-ului și  arhitecturii, marea majoritate fiind însă în suedeză, așa că vă puteți uita doar la poze… Trebuie să aveți grijă, centrul este închis lunea.

Pentru că transportul în comun încă nu funcționa, am plecat pe jos către hotel având reper permanent Turning Torso care, fiind cea mai înaltă clădire din oraș, se vede de aproape oriunde. Chiar vizavi de hotel este un hypermarket Maxi ICA unde puteți găsi prețuri mai mici pentru bere, apă, fructe, snacks-uri, sau ce mai aveți nevoie. Și apropo de bere: nu veți găsi la magazin bere cu mai mult de 3,5% alcool.

Ziua II – Copenhaga

Din fericire, „ghinionul meteo” s-a spart a doua zi, astfel încât ne-am trezit și soarele se vedea deja printre puținii nori care mai erau pe cer. Suedia este cu o oră în urmă față de România așa că în fiecare dimineață ne trezeam cu noaptea-n cap, ceea ce nu era tocmai rău. În camera de hotel exista fierbător de apă, ceșcuțe și ceai, așa că puteai să amâni un pic micul dejun dacă era nevoie.

Transportul în comun s-a reluat fără probleme și am ajuns instant la Central Station. Apropo de transportul în comun și de bilete de autobuz: dacă folosiți aplicația de smartphone pentru achiziția de bilete, aveți grijă să nu le activați decât atunci când vedeți că autobuzul chiar vine în stație. Nu vă bazați neapărat pe timpul afișat pe panoul electronic (există un astfel de panou în fiecare stație). Eu am făcut prostia să activez două bilete și autobuzul n-a circulat în ziua respectivă așa că am irosit 20 de lei aiurea.

Tren spre Copenhaga

Din gara centrală există trenuri către Copenhaga la fiecare 15 minute. Plecările spre Copenhaga se fac de pe peroanele 1b și 2b, pentru a ajunge la acestea se coboară în subteran. Plecările în direcția opusă se fac de la suprafață. Trenurile spre Copenhaga sunt impecabile, ca și autobuzele, au internet WiFi gratuit, prize 220v și ziarul local cu ultimele știri. Într-un astfel de ziar am văzut dimensiunea inundațiilor din ziua precedentă, apa ajungând în pasaje până la nivelul ferestrelor unui autobuz.

Există afișaj electronic unde vezi fiecare stație, temperatura exterioară/interioară, viteza trenului, ora locală, etc.

Călătoria de la Malmö până la Copenhaga durează aproximativ 35 de minute și costă 105 SEK (~52 lei) de persoană. Biletul este valabil 24 de ore de la activare (din câte îmi aduc aminte). Biletele le-am rezervat din nou folosind aplicația de smartphone de la Skånetrafiken.

O notă importantă: Copenhaga se scrie København iar gara centrală din Copenhaga este København H. Cum se citește, nici nu vă imaginați, așa că fiți foarte atenți la anunțurile în suedeză pentru că 100% nu vă dați seama că nenea sau tanti care anunță a pronunțat numele capitalei Danemarcei 🙂

Gara centrală din Copenhaga se află în imediata apropiere a parcului de distracții Tivoli, una din principalele atracții din oraș, mai ales dacă mergeți cu copii. Noi n-am intrat în parc, din lipsă de timp. Cu siguranță îți trebuie câteva ore bune pentru a profita la maxim.

Tot în apropiere se află Muzeul Național, Danish Jewish Museum, The Royal Danish Arsenal Museum, Muzeul Teatrului, etc. Așa că încă de când coborâți din tren aveți destule de făcut.

City Sightseeing Bus – Copenhaga – Marmaid Route

Noi am ales să ne cumpărăm bilete la bus-ul turistic – City Sigtseeing – pentru a vedea cât mai mult din oraș. Am vizitat acum câțiva ani Barcelona în același mod și ni s-a părut foarte eficient atunci. De data asta însă consider că nu a fost o alegere prea inspirată. Dacă ești în formă, adică nu ai probleme de sănătate, recomand mersul pe jos eventual combinat cu transportul în comun. BUS-ul turstic costă destul de mult (noi am plătit 238 lei pentru două persoane) și are mari întârzieri.

Teoretic poți urca și coborî de câte ori vrei, practic trebuie să te gândești foarte bine pentru că nu știi când vei mai prinde următorul autobuz. Ar trebui să circule cu o frecvență de 30 de minute însă realitatea e alta. Din zona gării am parcurs câteva sute de metri în aproape 15 minute din cauza traficului. Noi am ajuns luni dimineața în Copenhaga și traficul era foarte aglomerat.

Singurii care circulau fără probleme erau cei care mergeau pe bicicletă, iar Copenhaga este – din câte știu eu – cel mai prietenos oraș cu bicicliștii din lume. Toată lumea merge pe bicicletă și bicicletele sunt de toate tipurile posibile: pentru bătrâni, pentru familii cu copii, pentru marfă, etc. Este fascinant să vezi oameni îmbrăcați impecabil care gonesc spre birou pe biciclete de toate formele și culorile. Dacă sunteți amatori și vă țin puterile, puteți închiria biciclete din foarte multe locuri.

E-bikes in Malmo

În poza de mai sus avem o parcare de biciclete electrice „smart” – Go Bike – iar aici găsiți toate informațiile necesare pentru a putea închiria una: http://bycyklen.dk/en/how-to/

Revenind la BUS-ul turistic, există bilete care includ atât accesul în autobuze cât și în bărci pentru a naviga pe canale. Noi am ales doar autobuzul, biletul permițând accesul pe cele trei rute: Marmaid Tour, Carlsberg Tour și Christiana Tour și este valabil 48 de ore. Biletul merită doar dacă aveți cel puțin două zile la dispoziție, altfel mai bine plătiți doar unul dintre tururi. Poate fi cumpărat online sau direct din autobuz, se poate plăti cu cardul. Trebuie să păstrați neapărat chitanța și să o arătați de câte ori urcați.

Prima oprire pe care am făcut-o a fost la Nyhavn, celebrul canal din Copenhaga care se întinde de la Kongens Nytorv (Piața Regelui) până în port. Canalul este mărginit de case colorate, cafenele, baruri și restaurante cu prețuri astronomice. Pe canal sunt ancorate câteva vase din lemn și tot aici are stație și barca turistică.

Canalul Nyhavn – Copenhaga, Danemarca

După ce ne-am plimbat pe malul canalului și am făcut fotografii, ne-am oprit la o cafenea, dar nu pe marginea acestuia ci pe strada principală, chiar în stația BUS-ului turistic. Aici prețurile erau mai acceptabile față de terasele de pe canal și cafeaua era foarte bună.

De aici am luat din nou autobuzul și următoarea oprire a fost la Gefion Fountain. Aceasta este o fântână arteziană deosebit de frumoasă situată chiar în port și este dominată de o statuie imensă înfățișând-o pe zeița Gefjun conducând un car tras de mai multe animale impresionante.

Fantana Gefion – Copenhaga Danemarca

Am ales să coborâm aici datorită faptului că în imediata vecinătate se află St Alban’s Church, Kastellet-ul și, bineînțeles, simbolul Danemarcei – Mica Siernă!

Biserica Sf.Alban din Copenhaga

St Alban’s Church (sau Biserica Engleză) este o biserică anglicană în stil gotic foarte frumoasă, construită în 1885-1887 pentru comunitate engleză în creștere în Copenhaga în acea vreme. De altfel turiștii englezi sunt foarte numeroși pe străzile orașului și acum. Arhitectura bisericii este una specific englezească iar la intrarea în lăcaș ți se pune la dispoziție un pliant cu explicații, inclusiv în limba română.

Trecând pe lângă biserică, se ajunge pe podul de intrare în Kastellet – una din cele mai bine păstrate fortărețe în formă de stea din Europa. Fortăreața este construită în formă de pentagon cu turnuri de apărare în colțuri fiind înconjurată de canale cu apă. Clădirile din interior servesc drept unitate militară activă dar cu toate acestea accesul turiștilor este permis pentru plimbare. Intrarea se face pe produl regelui dinspre oraș, aici aflându-se și un bust al Regelui Frederik III și o statuie de bronz de șase metri închinată soldaților danezi care și-au jertfit viața în al II-lea Război Mondial.

King’s Gate Kastellet – Copenhaga

Parcul Kastellet este deosebit de frumos și îți oferă panorame deosebite asupra portului, fântânii arteziene și împrejurimilor.

Ieșirea dinspre nord te scoate exact în zona unde vei găsi statuia Micii Sirene (The Little Marmaid), statuia de bronz realizată de Edvard Eriksen, expusă pe o piatră din port. Statuia se bazează pe celebra poveste a lui Hans Christian Andersen și deși nu este impunătoare în niciun fel, având doar 1,2 m înălțime, a devenit în timp simbolul Danemarcei și o importantă atracție turistică. Statuia a fost de-a lungul anilor și ținta a numeroase acte de vantalism din partea activiștilor politici și chiar furată la un moment dat.

Mica Sirena – Copenhaga

Aceasta este singura fotografie decentă pe care am reușit să o fac pentru că statuia era efectiv invadată de o mare de turiști din China care se cocoțau pe statuie să-și facă poze.

În zonă există un mic magazin de suveniruri și chiar lângă statuie era o tonetă mobilă cu mini-statuete, replici ale sirenei. La toneta mobilă cea mai mică statuetă costa €5,00 dar nu se putea plăti cu cardul, iar la chioșc cea mai ieftină replică costă €7,00.

În zonă se află și stația pentru BUS-ul turistic, așa că ne-am urcat și am plecat mai departe. Autobuzul merge pe o limbă de pământ și întoarce la un moment dat, iar în această zonă se află ancorate mai multe vapoare imense. Tot aici am văzut pe fereastra o zonă cu multe magazine, gen Outlet, însă nu am coborât să văd ce prețuri sau marfă poți găsi aici.

Castelul Rosenborg Copenhaga

Am decis să coborâm la stația nr.10 – Castelul Rosenborg. Acesta este un castel în stil renascentist, înconjurat de un parc superb. A fost construit ca reședință de vară a regelui iar în prezent găsduiește un muzeu foarte frumos, care se întinde pe trei nivele + subsol. Biletul de intrare costă 90 kr pentru un adult, noi plătind echivalentul a 122 lei pentru două persoane. Colecțiile prezentate sunt impresionante și există explicații în limba engleză pentru fiecare obiect expus.

Cel mai impresionant, după părerea mea, este subsolul, unde se află trezoreria. Aici poți admira adevărate comori: bijuterii și coroane regale decorate cu pietre prețioase, aur și alte bogății. Deși prețul de intrare nu este mic, castelul Rosenborg merită vizitat, cu siguranță!

Parcul Rosenborg Copenhaga, Danemarca

Grădina castelului Rosenborg, devenită parc public, este de asemenea deosebit de frumoasă. O mulțime de tineri, localnici sau turiști, se relaxează aici citind, discutând, cântând sau pur și simplu meditând. Este locul ideal pentru odihnă după „alergătura” dintre obiectivele turistice.

După ce am așteptat BUS-ul turistic aproape 45 de minute, am plecat spre gara centrală cu gândul să mergem pe ruta Christiania. Ajungând însă acolo, am fost anunțați că tururile s-au oprit la ora 17:00 așa că, din păcate asta a fost cam tot ce am reușim să vizităm în Copenhaga într-o singură zi, fiind prea obosiți să mai plecăm pe jos spre alte obiective turistice.

Magazinele de suveniruri în zona gării centrale sunt foarte puține – noi am găsit doar unul – iar prețurile sunt, ca peste tot, exorbitante.

Am găsit un singur supermarket în zonă – Rema 1000 – de unde mi-am făcut aprovizionarea cu Carlsberg! Găsești o grămadă de sortimente de Carlsberg pe care nu le-am văzut nicăieri la noi. Și da, berea brună are 7% alcool! În gară găsești o grămadă de fast-food-uri și restaurante. Aici am mâncat niște sandwitch-uri delicioase de pui, de la Sunset Boulevard, la prețuri decente și am luat trenul înapoi spre Suedia.

Ajunși la Malmö, am decis să vizităm un pic împrejurimile hotelului și să vedem Turning Torso de aproape. Ne-am plimbat pe faleza din Västra Hamnen și am prins un superb apus de soare și am fost impresionat de priveliște: în stânga Suedia unită de Danemarca prin impresionantul pod Øresund!

Podul Orseund – Suedia-Danemarca – apus de soare

Pdoul Øresund este de fapt un pod-tunel în lungime de 8 km care unește Suedia de insula artificială Pepparholm, de unde se continuă ca și tunel de 4 km către insula daneză Amager. Este cel mai lung pod rutier și feroviar (mașinile circulă pe deasupra și trenul pe dedesubt) din Europa. Deschiderea oficială a podului s-a făcut în anul 2000 în prezența Reginei Margareta a II-a și Regelui Carl XVI Gustaf.

Plimbarea pe faleza din Västra Hamnen este deosebit de plăcută și îți oferă indicii despre nivelul ridicat de trai pe care îl au suedezii. Zona este cu adevărat impresionantă ca și arhitectură rezidențială, concept, infrastructură, etc.

Turning Torso, Malmo

În imediata vecinătate se află Turning Torso, cea mai înaltă clădire din țările nordice, terminat și dat în folosință în anul 2005. Are 190 m înățime, 54 de etaje și 147 de apartamente, saloane de SPA, fitness, etc. Fiind o clădire rezidențială privată, accesul turiștilor în turn nu este permis decât cu ocazii speciale și rezervări în prealabil.

După plimbarea din „cartier” am mers la hotel pentru a pregăti ultima zi din city-break-ul în Suedia / Danemarca, adică somn cât cuprinde : )

Ziua III – Malmö

Ultima zi din „escapada în țările nordice” am hotărât să o petrecem tot în Malmö. În primul rând pentru că țineam neapărat să vizitez Technology & Maritime Museum, cel care fusese închis în prima zi din cauza inundațiilor. În alte circumstanțe, țindând cont că zborul de întoarcere decolează la 20:40 iar drumul până la Copenhaga durează doar 35 de minute, ar merita să dedici două zilei capitalei daneze.

Muzeul Tehnicii din Malmo

Muzeul tehnicii din Malmö a fost una din cele mai plăcute experiențe pe care le-am avut în această călătorie. Este un loc în care poți să-ți petreci lejer o jumătate de zi fără să te plictisești pentru a avea timp să studienzi toate exponatele cu atenție. Mașini, motoare, avioane, istorie, viață socială, nanotehnologie și chiar un submarin U3 care poate fi vizitat, toate acestea le găsești la muzeul tehnicii din Malmö!

Muzeul Tehnicii din Malmo

Submarinul U3 reprezintă o ocazie unică de a vizita un submarin adevărat și a vedea cu ochii tăi cum este viața pe o astfel de navă. În muzeu există și un periscop adevărat prin care poți admira o priveliște la 360 de grade a orașului, acesta ieșind în exterior prin acoperișul muzeului.

Submarin U3 – Muzeul Tehnicii din Malmo

O altă experiență plăcută pe care am avut-o aici a fost faptul că am primit intrarea gratuită pentru că plătisem cu două zile înainte bilet pentru Castel iar biletul includea intrarea și la muzeul tehnicii pe care nu l-am putut vizita însă din cauza inundației. Tipul de la intrare ne-a oferit acest lucru doar povestindu-i episodul de acum două zile, fără să ne ceară chitanță sau altă dovadă.

După vizita de la muzeu, din care am ieșit cu greu, am lăsat bagajele la gară – bineînțeles folosind un sistem automatizat, plată cu card, deschidere ulterioară cu cod, etc. – și am luat trenul spre Hylie, pentru a ajunge la Malmö Arena și Emporia.

Emporia Mall Malmo

Emporia este un mall impresionant prin dimensiuni, fiind unul din cele mai mari mall-uri din Scandinavia, dar mai ales prin arhitectură. A fost inaugurat în 2012 fiind proiectat de arhitectul suedez Gert Wingårdh, costurile de construcție ridicându-se la aproape 2 miliarde de coroane suedeze. Am venit la mall pentru a admira construcția, dar bineînțeles am și intrat prin câteva magazine. Nu am nimerit o perioadă cu reduceri de prețuri așa că ne-am limitat la privit, prețurile fiind – evident – foarte mari. Aș minți dacă aș spune totuși că am plecat cu mâna goală 🙂

Malmo Arena

Malmö Arena este locul în care a avut loc concursul Eurovision în 2013 și se află peste drum de Emporia. Ne-am limitat la a-l privi pe dinafară, am băut o cafea la McDonalds și am luat trenul înapoi spre Malmö Central Station, pentru a mai da o tură prin centrul orașului, de data aceasta în condiții de soare și vreme superbă pentru plimbare.

Cladirea Primariei din Malmo

Am trecut prin Piața Mare și am străbătut toată pietonala Södergatan, stradă plină de magazine, cafenele și restaurante. Am găsit un magazin cu prețuri super ok și chestii interesante de unde am făcut ceva cumpărături apoi ne-am plimbat până în zona Triangeln și înapoi, hoinărind efectiv pe străzi și bucurându-ne de vremea frumoasă.

Shuttle-bus-ul pentru aeroport se ia exact de unde ai coborât la sosire, adică pe cealaltă parte a canalului de la gara centrală, călătoria durează tot cam 50 de minute, iar o cafea în aeroport costă peste 15 lei 🙂 Prețurile la prafumuri în duty-free sunt ok, mai ales la produsele aflate în promoție.

Zborul WizzAir de la Malmö până la Otopeni durează cam două ore și zece minute.

Sfaturi și recomandări dacă vizitați Suedia

Enjoy life, travel more!

VN:F [1.9.22_1171]
Ți-a plăcut această postare? Dă-i un vot!
te rog să aștepți...
Rating: 4.7/5 (45 votes cast)