Adrian Ciocălău

30 de zile fără zahăr și alcool – sfârșitul experimentului

30 de zile fără alcool și zahăr

De fapt n-au fost chiar 30 de zile pentru că am plecat într-un weekend prelungit de Sf. Andrei și era păcat să nu profit de un pahar de vin și un papanaș 🙂

Scopul principal al experimentului meu a fost să văd cât de mult influențează consumul de zahăr și de alcool greutatea corporală. Practic, am vrut să văd cât poți slăbi dacă nu schimbi nimic în stilul de alimentație zilnic în afară de a elimina complet zahărul și alcoolul. Ca scop secundar, am vrut să văd care va fi starea generală după ce elimini cele două substanțe atât de blamate de dieteticieni și (unii) medici.

Aparent, primul aspect – greutatea – se poate verifica foarte simplu folosind cântarul în vreme ce referitor la a doua parte – starea generală – e mai greu de tras o concluzie, fiind atât de mulți alți factori care o pot influența.

Revenind la greutate, da, probabil vei slăbi dacă renunți la zahăr și alcool, dar s-ar putea că numărul de kilograme pierdute să nu fie atât de mare pe cât te aștepți. Cred că unul din motive este acela că, în lipsa altor schimbări în alimentație, vei fi tentat să suplinești nevoia de zahăr cu altceva. Eu de exemplu am consumat mai multe fructe decât de obicei. Mult mai multe. Practic am înlocuit zahărul cu fructoză, ceea ce ar putea anula practic orice scădere în greutate. Există studii care arată că de fapt fructoza este aproape la fel de nocivă ca zahărul rafinat.

Imediat după ce renunți la zahăr, te-ai putea confrunta practic cu o „nevoie” de a consuma mult mai multe fructe și practic să ingerezi o cantitate chiar mai mare de zaharuri decât înainte! În cazul meu, pe lângă faptul că am consumat mai multe fructe decât înainte, cred că și mesele au fost mai consistente, tocmai pentru că psihicul îmi zicea că acum pot să mănânc liniștit mai mult, că deja am renunțat la zahăr și alcool și e ok.

Referitor la alcool… până nu demult toată lumea era de acord că în cantități mici alcoolul nu e dăunător, ba dimpotrivă – un pahar de vin e chiar sănătos. Apoi au apărut studii care arată că de fapt alcoolul este dăunător chiar și în cantități mici. De exemplu există informații potrivit cărora o singură băutură cu alcool consumată zilnic crește riscul de cancer mamar cu patru procente. Așadar, renunțarea totală la alcool este cu siguranță o alegere bună, indiferent dacă vrei sau nu să slăbești. Doar că…

În cazul meu, renunțarea totală la alcool s-a dovedit mult mai dificilă. Nu pentru că aș fi alcoolic și nu m-aș putea abține. Pot spune că nu am simțit chiar deloc nevoia să consum alcool. Din punct de vedere social însă, este un șoc. Având un cerc de prieteni, cunoscuți, familie, în care un pahar de vin nu lipsește de la o masă festivă sau chiar de la o cină obișnuită, momentul în care „te lași” devine o curiozitate pentru ceilalți: „Pe bune? Nici măcar un pahar?”, „Hai mă, că azi e o ocazie deosebită!”, „Bă, fac cinste, mă supăr pe tine, e ziua mea!”, etc. Toată lumea se gândește prima oară că ești bolnav. Sigur ți-a zis doctorul că n-ai voie. Dacă le explici că faci un experiment, ești de-a dreptul ciudat. În afară de asta, să fim sinceri, e chiar plăcut să stai la un pahar de vin cu prietenii.

În concluzie, după acest experiment, consider că de fapt am ajuns din nou la ceea ce știam deja că e valabil în toate aspectele vieții: moderația e calea spre fericire! În afara sitației în care o condiție medicală îți interzice consumul total de zahăr, alcool sau orice altceva, nu cred că e idee prea bună să renunți de tot la acestea. Beneficiile privării totale de ceva care îți face plăcere vor fi anulate practic de „nefericirea” permanentă pe care o vei simți pentru că ai renunțat la acel ceva. Încă o dată, nu vorbesc aici de situații de genul în care să zicem că suferi de diabet și tu continui să consumi zahăr sau ești alcoolic și tu te mai faci pleasnă din când în când, punându-ți în pericol sănătatea! Așadar:

În situația în care în momentul de față nu faci abuzuri, simpla renunțare la zahăr și alcool fără alte schimbări în stilul de alimentație nu face minuni în ceeea ce privește greutatea.

Eu voi continua să consum ocazional zahăr și alcool, probabil cu mai multă moderație.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Ți-a plăcut această postare? Dă-i un vot!
te rog să aștepți...
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)