Cum a fost la Travel Tech 2012 – Cluj-Napoca (partea I)

Săptămâna asta, mai exact miercuri 10 octombrie 2012, a avut loc la Cluj-Napoca Conferința ”Tech Travel” eveniment descris de organizatori ca fiind ”primul eveniment profesionist din Europa de Est dedicat tehnologiei și managementului în turism”.

Și cum, în general, îmi place să pun tehnologia să lucreze în locul meu, am zis că merită să conduc patru ore ca să ajung la Cluj-Napoca pentru a lua parte la eveniment. Recunosc, m-a convins și o serie de nume de pe lista de speakeri – Bernie O’Brian (Travelport), Bart Hemmer (Netmach România), Răzvan Antoni (Amadeus România) și Daniel de Carvalho (Wizz Air). Pentru toți aceștia aveam măcar o întrebare directă legată de implementarea pe viaRomania unor soluții pe care companiile lor le oferă.

Drumul de la Brașov până la Cluj-Napoca este un calvar, mai ales când trebuie să pleci la 4 dimineața ca să ajungi la 8:30 la Grand Hotel Italia, locul unde a avut loc evenimentul. Apropo de hotelul ăsta, nu știu când a fost deschis însă hărțile mele de pe iGO îmi tot spuneau că în zonă nu există drumuri asfaltate… Și e drept, zona nu e tocmai ”buricul târgului” ci mai degrabă o extensie a Clujului care mai are ani buni –după părerea mea – până ajunge să arate ca un cartier mărginaș din Brașov. Nu că vreau să mă laud, dar din foarte multe puncte de vedere Brașovul e la ani lumină de multe orașe din România, printre care – am văzut acum – și Clujul. Grand Hotel Italia este un hotel de 5 stele care în exterior arată ca un căsoi imens proiectat de un arhitect fără pic de imaginație și nici la interior nu excelează decât prin prost gust și o tentativă de opulență nereușită. În fine, drumul meu și locația nu sunt relevante pentru Travel Tech 2012, dar am zis să fac un pic de introducere : )

După câteva discursuri de introducere standard cu mulțumiri aduse sponsorilor și alte amabilități necesare, a urmat prima intervenție pe care o așteptam: Bernie O’Brian – Travelport. Tema aleasă de Bernie a fost ”Travelport – an online perspective” iar câteva dintre titlurile slide-urilor din prezentare sa au fost:

  • ”How do we all stay competitive”
  • ”% shift of Online Intermediary Leisure Travel”
  • ”Who searches…?”

De fapt, Bernie a vorbit în special despre subiectul ”Search” în turismul online: cine caută, cum caută și mai ales cum trebuie să permitem utilizatorilor să caute informația pe care o doresc.

Unul din primele slide-uri a vorbit despre schimbările care au avut loc în ultimii ani și predicțiile pentru 2015 în ceea ce privește penetrarea turismului online pe principalele piețe. Cum era de așteptat, USA este și va fi în top, dar piața din Europa e în creștere constantă. Se estimează că aceasta va crește de la 19% în 2005 la 25% în 2015, adică un +6%. Pentru România, evident, se așteaptă o creștere mai accentuată având în vedere creșterile care s-au înregistrat din 2009 în 2011 și estimarea pentru 2013 (vezi graficul de mai jos).

01-travelport-travel-tech-2012-cluj

Evident APAC (țările din regiunea Asia-Pacific) are o creștere fantastică, așa cum era de așteptat, dar pentru mine mai interesantă era o detaliere pe Europa, lucru pe care Bernie l-a făcut, foarte inspirat, imediat.

Am fost destul de surprins să aflu că Booking.com deține peste 20% din piața de turism online în Europa, în vreme ce următorii jucători pe această piață sunt Expedia (16,4%) și Odigeo (12,5%), acesta din urmă fiind pentru mine un nume absolut nou! Primii trei își împart așadar mai mult de 50% din cașcaval. Alte nume importante pe piața de travel online din Europa sunt lastminute.com, ebookers.com și ab-in-den-urlaub.de

02-europa-travel-market

În continuare, toată prezentarea lui Bernie O’Brian s-a axat pe tema ”Search & Shopping”, cu accent pe ”Search”. Au fost prezentate toate profilele utilizatorilor de servicii de travel online: oamenii de afaceri – ocupați, aflați permanent în mișcare, axați pe viteză și mai puțin pe cele mai bune oferte, tinerii călători, obișnuiți cu tehnologia care caută foarte atent pentru a găsi cele mai bune destinații de vacanță dar și cele mai bune prețuri, seniorii sau călătorii pretențioși care nu pun accent pe preț ci pe calitatea serviciilor, familiile, aflate mereu în căutarea celor mai bune și sigure locații în care fiecare membru al familiei să se simtă bine, călătorul de lux care vrea mereu destinații de top și – în fine – călătorul singuratic, cel care de obicei își planifică singur și în detaliu fiecare călătorie. A zis cam tot Bernie, nu-i așa? : )

03-cine-cauta-pe-internet-in-piata-de-travel

S-a vorbit apoi despre noile nume care au atacat piața de ”travel online” în ultimii ani: Google (aveți aici un articol interesant despre intrarea Google în acest domeniu), Hipmunk, Twitter și – evident – Facebook, și despre site-urile de tip ”Metasearch” – adică acele servicii care te ajută și fac în locul tău căutări multiple, pe mai multe surse, combinând rezultatele într-un singur loc. Skyscanner, Kayak, Cheapflights.com sunt probabil cele mai cunoscute, cel puțin pentru mine. Aveți oricum mai jos numele alese de Brian pentru prezentarea sa.

04-travel-metasearch-big-players

A urmat o analiză asupra modului în care căutările de travel se fac și despre cum ar trebui să se adapteze la noile tendințe (Web3.0) printre recomandări numărându-se:

  • servirea de conținut relevant pentru o conversie mai bună (”lookers into bookers”)
  • servirea de conținut personalizat bazat pe profilul celui care caută
  • simplificarea procesului de rezervare

În continuare, site-urile agențiilor de turism reprezintă principala sursă folosită pentru alegerea destinațiilor (36%) urmate de site-urile de prezentare ale diferitelor destinații (23%) și site-urile de review-uri (20%). Se constată o tendință a călătorilor de a vedea în site-ul unei agenții de turism mai mult decât un loc în care se face rezervarea. Așteptările sunt ca site-ul să ofere și posibilități de căutare complexă, idei de vacanță, să devină sursă de inspirație pentru viitoarele călătorii.

05-sursele-de-inspiratie-pentru-alegerea-destinatiei-de-vacanta

Bernie recomandă trecerea de la clasicul formular de căutare de tip ”plecare de la – până la” în soluții mai complexe, vizuale, care să facă sugestii, să combine diverse modalități de transport – avion, tren, auto – și să se apropie mai mult de căutările semantice (Web3.0) de tipul casetă text în care poți scrie fraze de genul ”zbor de la Bucuresti la Roma de Craciun” și pe care motorul de căutare să le ”înțeleagă”.

 

06-formularele-de-cautare-in-industria-de-travel

Câteva din concluziile prezentării lui Bernie O’Brian (Travelport) în cadrul conferinței Travel Tech 2012 – Cluj-Napoca:

  • Funcția de căutare (”Search-ul”) reprezintă una din componentele cheie pentru succesul unei afaceri de travel online
  • Este crucială pentru a veni în întâmpinarea nevoilor clientului
  • Trebuie să inspire și să convingă clientul să cumpere de la noi și este una din căile prin care ne putem diferenția de concureți

Una peste alta, a fost una dintre cele mai bune prezentări de la Travel Tech, dacă nu chiar cea mai bună. Am reușit să schimb și două vorbe cu Bernie în pauza de cafea și pot să spun că este un tip excelent, deschis și dornic să te ajute.

Voi continua impresiile mele de la Travel Tech 2012 într-un alt articol, rămâneți aproape 😉

Ți-a folosit acest articol?

Click pe o stea pentru a vota!

Evaluarea medie 0 / 5. Număr de voturi: 0

Niciun vot până acum. Fii primul care votează!