Concurența e bună! Și e bună pentru toată lumea. În orice domeniu!
Cred că nu greșesc dacă spun că măcar o dată în viață ai tras mai tare la școală doar pentru că nu ți-ar fi picat bine să fii singurul care vine în vară la restanțe sau că ai muncit mai mult când ai simțit că postul sau ”statutul” îți e amenințat de colegul mai nou, dornic de afirmare.
La fel e și în business. Mereu îmi place să dau ca exemplu Romtelecom. Mai țineți minte vremea când domina piața de telecom din România pentru simplul motiv că nu avea niciun concurent serios? Serviciile erau de toată jena: abonamente scumpe, calitate ioc, asistență clienți – bătaie de joc. Țin minte și acum cât de perspicace trebuia să fii când sunai la 031 (parcă ăsta era numărul de la informații, nu?). Răspundea – după muuulte secunde de sunat – o tanti sictirită care, dacă o rugai foarte frumos, îți turuia un număr de telefon cu o viteză halucinantă și-ți trântea telefonul în nas. Dacă aveai auz fin și rapiditate la scris, reușeai din prima să notezi numărul. Altfel, renunțai. Nu prea îndrăzneai să mai suni o dată că te făcea de tot rahatul… Lucrurile s-au schimbat dramatic după ce Romtelecom a început să se clatine, ajungând aproape în colaps. Astăzi, după părerea mea, oferă printre cele mai calitative servicii de telecom din România și asistență clienți foarte ok.
Astăzi, citesc o știre cum că Blue Air a extins la 10 kg limita de greutate a bagajului de mână acceptat gratuit in cabină. Frumos! Dar de unde atâta mărinimie pe ei? Păi logica e următoarea: acum câteva zile, principalul concurent pe segmentul low cost, Wizz Air, anunța că pasagerii săi vor plăti o taxă suplimentară de 10 euro dacă bagajul de mână depășește dimensiunea 42x32x25 cm.
Așadar, Wizz Air vine cu o veste proastă, iar Blue Air vrea să fructifice la maxim acest anunț în favoarea sa. Mai mult, plusează: pe lângă faptul că ei nu au o astfel de taxă, anunță o extindere a greutății bagajului de mână! În practică anunțul nu reprezintă aproape niciun avantaj pentru pasageri. La bagajele de mână principala problemă nu e greutatea, ci dimensiunea acestora. Dar ca mișcare de marketing e o mișcare foarte bună! Wizz Air adaugă o restricție, Blue Air un avantaj! Ce fain e să zbori cu Blue Air și ce nașpa sunt cei de la Wizz Air…
Chiar dacă în situația de față concurența a împins la un avantaj mai mult teoretic pentru consumator, ”quod erat demonstrandum”: concurența e bună, conduce la progres!
Intr-adevar, numai marketing…pt ca pana acum se oferea gratuit: 7 kg + geanta laptop (3 kg). Acum se lauda cu 10 kg, dar obligatoriu o singura piesa, deci geanta laptop inclusa in acest bagaj…. :P. Exceptie fac produsele cumparate din Duty Free care se accepta (in continuare) separat.
In ultimii ani, nu niciunul dintre cei 2 operatori nu a efectuat o modificare, fara ca celalalt sa reactioneze imediat si aprope identic. Checkinul online a fost introdus aproape simultan (adica checkinul contra cost la aeroport), taxa de bagaj de cala a fost introdusa aproape simultan, marirea bagajului de cala de la 20 kg la 32 de kg aproape simultan.
Asadar, numai marketing, si in diferite momente, unul a fost intr-un oarecare avantaj de marketing. Dar concurenta, nu!