Acesta este un răspuns la un articol pe care l-am citit azi pe un site de piar. Adică PR. Adică relații publice. Articolul se numește „Despre clienţii de provincie … şi provocările de care se loveşte PR-istul”. Vă invit să-l citiți pentru ca ceea ce urmează să aibă sens.
Din titlu înțelegem că doar în „provincie” poți găsi astfel de clienți pe care, citind mai departe, deduc că e preferabil să-i eviți.
Desigur, atunci când pentru a cumpăra un pix este nevoie de cinci semnături, un lanț întreg de aprobări și zece ședințe, eventual și un „team-buliding” în care se decide dacă acel pix este cu adevărat necesar, bugetul pentru PR se alocă mai ușor. Eventual dacă știi și pe cine să scoți la masă pentru un „meeting”, contractul e ca și semnat. Pentru ca nu e vorba de cât se alocă, ci de CUI se alocă.
Atunci când vine vorba însă de așa numitul „IMM” [1], care nu are destul „know-how” ca să-și deschidă un „offshore” prin care să evite taxarea și să fie permanent pe pierdere, e mai greu. Aici nu e nevoie să scoți pe nimeni la masă, nu e nevoie de trei „layere” care să aprobe un buget. Aici e vorba de cine ești, ce promiți și de rezultate. Și cel mai ușor mod să-ți ascunzi incompetența este fraza: „este o investiţie pe termen lung”. Atât de lung încât devine imposibil de cuantificat orice impact și probabil contractul se va fi terminat deja de mult până să apuci să ai o reacție.
Probabil cele mai răspândite meserii din ultimii ani, meserii la care se pricepe aproape toată lumea sunt cele de jurnalist, piarist sau și mai bine de „om de media”. Nu contează că abia stăpânim gramatica limbii române, nu contează că dacă s-ar închide Wikipedia n-am mai putea scrie trei fraze coerente. Contează că nimeni nu ne înțelege rolul nostru mega important și toți clienții ăia provinciali țin cu dinții de bugetele lor și mai vor și rezultate.
Să vină corporațiile! Acolo te poți preface că muncești mai cu spor și după ce se termină contractul ai și ce trece în CV sau portofoliu…
[1] În anul 2007, IMM-urile realizau aproximativ 70% din produsul intern brut al României. – sursa (evident!) Wikipedia!
Comentarii recente